I přes nelehkou dobu se Asociace kuchařů a cukrářů České republiky snaží nejen zachovat a rozvíjet své aktivity, ale připravuje i její reformu….O pozitivních změnách jsme si povídali s prezidentem AKC ČR Miroslavem Kubecem.
Čemu jste se v Asociaci věnovali v uplynulém čtvrtletí?
S blížící se dobou konce volebního období představenstva jsme většinu času zasvětili přípravám voleb a nových aktivit spojených s modernizací Asociace. Stále totiž směřujeme k tomu, abychom navázali na bohatou a plodnou tradici AKC a znovu ji rozběhli po nemilém období pandemie.
Mluvíte o volbách, budete znovu kandidovat na prezidenta Asociace?
Zhruba tak před rokem jsem uvažoval, že v Asociaci přestanu aktivně fungovat. Ale impulz modernizace a to, že se konečně začalo profilovat to všechno nové, na čem pracujeme, mi dodalo chuť být znovu v novém představenstvu. Věřím, že to, kam bychom chtěli Asociaci posunout, bude mít velký dopad na všechno, co se do budoucna bude v gastronomii dít.
Jaký je váš cíl?
Jako AKC chceme podpořit gastronomii jako takovou a ve velkém se zaměřit na studenty. Naše poslání, kterým je vzdělávání a vylepšování kvality gastronomie, chceme směřovat právě na mladé kuchaře, i na ty, kteří se teprve rozhodují, zda do oboru vstoupit. Chceme jim ukázat, jak nádherné je řemeslo kuchař, cukrář nebo číšník a jak skvělé může být jako povolání do budoucna. To jsme si při modernizaci postavili jako jeden z hlavních cílů.
Jaké jsou ty další?
Modernizace Asociace bude také hodně o změně systému. Například všichni, kdo jsou nyní voleni, pracují pro AKC až po jejich hlavní činnosti. Cílem proto je vytvořit management lidí, kteří by práci v AKC měli jako činnost na plný úvazek. Ze začátku to sice bude jeden manager, s vývojem ale chceme tým postupně rozšiřovat.
Pomohou i partneři Asociace?
Nepochybně. A patří jim za to obrovský dík. Jsem vlastně mile překvapený, že naši partneři s námi zůstali i přes tuhle neutěšenou dobu a spolupráci s námi zachovali. Dokonce, když to teď vypadá, že se byznys vrátí zpět k životu, jsme začali jednat z další vekou gastro společností, která by se chtěla postavit vedle Bidfood jako další generální partner.
Jaký způsobem tedy budete gastronomii v Čechách podporovat?
Asociace doposud udělala obrovský kus práce – ať už vzpomenu na jednotlivce nebo kuchařské týmy. Chceme to ještě posunout a do budoucna se více zaměřit na podporu tradiční české kuchyně. Stejným způsobem vlastně pracují Asociace po celém světě. Je třeba se soustředit na to, co máme okolo sebe – lokální produkty – zkrátka na to, co se u nás dá ulovit, nasbírat a vypěstovat. Z takových surovin by se měla odvíjet gastronomie každé dané země.
Neblokuje vás to, že se množství kuchařů odchází vzdělávat mimo Čechy?
To, že naši kuchaři začali více cestovat a poznávat i jiné kuchyně, se pozitivně odráží na kvalitě. Gastro zaměstnanci si po zkušenostech v zahraničí plně uvědomují, že je třeba o zákazníky pečovat a to nejen kvalitním jídlem, ale i servisem. Pozitivní ale je i to, že každá cizí země má své kuchařské patrioty a trendem je, vařit z lokálních surovin a čerpat z toho, co v dané zemi vyroste, odchová se a vypěstuje. Pokud se s touto myšlenkou vracejí naši kuchaři zpátky, naplňují vlastně to, k čemu v Asociaci směřujeme.
Jak si studenty udržet v Čechách?
V Čechách je něco okolo 150 gastronomických škol. Bohužel o některých víme, že nejsou schopny poskytnout 100% výuku, protože nemají dostatek profesionálů ve svých řadách. Zhruba 70 škol je členy AKC a těm bychom chtěli pomoci tohle změnit. Chceme je podpořit, vyzdvihnout je a dát jim záruku, že spojení s Asociací má smysl. Máme zájem je propagovat, například prostřednictvím našich národních týmů, ať už na světových soutěžích, nebo i na národní scéně.
Daří se to v i současné nepříznivé situaci?
Doba covidová nás sice v aktivitách zbrzdila, ale gastronomie se drží. Já bych moc rád vyzdvihl všechny, kteří dokázali udržet svá okénka nebo rozvážku i přesto, že nemohli naplnit restaurace zákazníky a klientelu si udrželi. Je to důležitý signál, že gastronomie v Čechách má budoucnost.
Děkujeme za rozhovor.