T&M CREATIVE

GASTRO TOUR

Revoluce v supermarketech: od teplého pultu ke “gastrovenience”

26 března, 2021

Otázkou pro supermarkety už není „Budeme nabízet hotová jídla?“, ale „Jaká hotová jídla budeme nabízet?”

Už i před pandemií během posledních několika let vzrůstal trend, kdy se lidé stále více stravují mimo domov a ustupují od domácího vaření. To se také projevilo v obratech podniků. Výhledy na další období jsou také slibné: experti předpokládají, že hotová jídla budou se správným konceptem, čerstvostí a odpovídající kvalitou tvořit značnou část obratu i v post-covidových časech. 

Ti, kteří zaujmou čerstvostí, kvalitou nebo atraktivitou prostředí, u zákazníků bodují. Od té doby, co se supermakety snaží přitáhnout pozornost např. přípravou jídla na místě, si získávají větší oblibu u zákazníků. S heslem “nemůžeme si pro sebe vařit každý den” se více a více lidí obrací po osvědčeném jídle na teplém pultu, jako je místní grilované nebo pečené kuře, polévky, sekaná, rolády, halušky a nebo dnes populární vege misky. Pokud je to možné, zákazníci si sní jídlo na místě, vezmou s sebou do kanceláře nebo domů na home office ještě teplé nebo přidají zachlazené do košíku s nákupem. Různé pokrmy vždy ve stejné kvalitě, to přináší otázku: Jak to dělají, když je zapotřebí zpravidla více kuchyňských zařízení a nemají trénované kuchaře?

Jindřich Švestka, obchodí ředitel společnosti RATIONAL říká: „Klíčem k úspěchu je atraktivní koncept pokrmů, který zohledňuje omezený prostor a přípravu s vhodným vybavením.

Co hraje významnou roli v úspěšném konceptu?

Například poloha supermarketu: v oblasti s vyšší koncentrací populace je nabídka připravených jídel více akceptovatelná než v neosídlených částech. Nicméně v dnešní době práce z domova a zavřených restaurací zákazníci znovuobjevují obchody i v jejich bezprostředním okolí a ty jsou frekventovanější než dříve. Koncept musí být flexibilní: zvláště když přijde na zásobení několika obchodů, musí se přizpůsobit velikosti a rozvržení prodejny. Zároveň však zákazníci chtějí na každém místě stejnou kvalitu, musí proto být zaručena standardizovaná příprava. Nesmíme zapomenout na zaměstnance, zejména nekvalifikovaný a nezkušený personál. Ti musí být schopni reálně koncept implementovat. To vše dohromady znamená velkou výzvu pro správný výběr gastro technologií. Jindřich Švestka potvrzuje: „V drtivé většině případů jsou inteligentní technologie řešením, které zjednodušuje práci. Nikdo nemusí stát vedle a kontrolovat jejich práci a přece je vše připraveno správně“. Jako je tomu v případě konvektomatu iCombi Pro a multifunkční pánve iVario Pro, které sami vaří, restují a fritují. „Jelikož oba systémy vaření pokrývají přibližně 90% všech běžných aplikací vaření, jsou velmi flexibilní, pokud jde o jejich použití. Vše začíná již ráno, když iCombi peče různé druhy pečiva a pokračuje obědem, kdy zároveň připravuje zapečené těstoviny nebo zeleninu a gratinované brambory. Hned vedle je iVario zodpovědné za polévky, těstoviny a ragú. Není to jen o zdravé přípravě jídla v obou varných systémech, ale o úspoře mnoha dalších kuchyňských spotřebičů, kterých není potřeba. Tím je ušetřeno spoustu prostoru a také peněz a v neposlední řadě kvalifikovaného personálu“.

Jindřich Švestka vidí další výhodu v jednoduchém ovládání varných systémů: „Inteligentní programy umožňují, že stačí jen jedno kliknutí k přípravě. Můžete si například nastavit svoje vlastní ikony na displeji iCombi nebo iVario. Pokrm se zobrazí na displeji jako obrázek. Pouhý stisk ikony garantuje stejný proces vaření a výsledek.“ Doporučuje tuto funkci využívat hlavně pro přípravu frekventovaných jídel, například těstovin, zeleniny nebo pečení croissantů. Funguje to také v případě, když jsou pokrmy připravovány ve více různých zařízeních. S pomocí ConnectedCooking, systému digitální správy kuchyně od RATIONAL, jsou varné programy a recepty přeneseny do zařízení na dálku přes internet jedním kliknutím za pár sekund. Odpovědná osoba nemusí být ani na místě, aby byla schopná toto provést, vše může být provedeno z pohodlí za kancelářským stolem pomocí chytrého telefonu, tabletu nebo počítače. Supermarkety neustále pracují na zlepšení zákaznické zkušenosti v jejich prodejnách.

V dnešní době se to pro ně stává také nezbytností, jelikož musí konkurovat např. online nákupům a dovážkovým službám. Magickým slovem složeným z anglických výrazů je “gastrovenience”, tedy  snadno dostupná gastronomie: čerstvé jídlo připravené před zákazníky, na které se jim sbíhají sliny i po rozbalení doma, to je klíč k úspěchu.

Aktuálně

Velikonoční tradice ve slezské kuchyni

1 dubna, 2021

Už od nepaměti se člověk těšil na jaro. Když byla zima již...

Aplikace umožňující otevřít podniky je téměř hotová, čeká se na vládu

28 března, 2021

Aplikace ukáže, že nejste infekční. Je téměř hotová, čeká se na vládu....