T&M CREATIVE

Revoluce v supermarketech: od teplého pultu ke “gastrovenience”

26 března, 2021

Otázkou pro supermarkety už není „Budeme nabízet hotová jídla?“, ale „Jaká hotová jídla budeme nabízet?”

Už i před pandemií během posledních několika let vzrůstal trend, kdy se lidé stále více stravují mimo domov a ustupují od domácího vaření. To se také projevilo v obratech podniků. Výhledy na další období jsou také slibné: experti předpokládají, že hotová jídla budou se správným konceptem, čerstvostí a odpovídající kvalitou tvořit značnou část obratu i v post-covidových časech. 

Ti, kteří zaujmou čerstvostí, kvalitou nebo atraktivitou prostředí, u zákazníků bodují. Od té doby, co se supermakety snaží přitáhnout pozornost např. přípravou jídla na místě, si získávají větší oblibu u zákazníků. S heslem “nemůžeme si pro sebe vařit každý den” se více a více lidí obrací po osvědčeném jídle na teplém pultu, jako je místní grilované nebo pečené kuře, polévky, sekaná, rolády, halušky a nebo dnes populární vege misky. Pokud je to možné, zákazníci si sní jídlo na místě, vezmou s sebou do kanceláře nebo domů na home office ještě teplé nebo přidají zachlazené do košíku s nákupem. Různé pokrmy vždy ve stejné kvalitě, to přináší otázku: Jak to dělají, když je zapotřebí zpravidla více kuchyňských zařízení a nemají trénované kuchaře?

Jindřich Švestka, obchodí ředitel společnosti RATIONAL říká: „Klíčem k úspěchu je atraktivní koncept pokrmů, který zohledňuje omezený prostor a přípravu s vhodným vybavením.

Co hraje významnou roli v úspěšném konceptu?

Například poloha supermarketu: v oblasti s vyšší koncentrací populace je nabídka připravených jídel více akceptovatelná než v neosídlených částech. Nicméně v dnešní době práce z domova a zavřených restaurací zákazníci znovuobjevují obchody i v jejich bezprostředním okolí a ty jsou frekventovanější než dříve. Koncept musí být flexibilní: zvláště když přijde na zásobení několika obchodů, musí se přizpůsobit velikosti a rozvržení prodejny. Zároveň však zákazníci chtějí na každém místě stejnou kvalitu, musí proto být zaručena standardizovaná příprava. Nesmíme zapomenout na zaměstnance, zejména nekvalifikovaný a nezkušený personál. Ti musí být schopni reálně koncept implementovat. To vše dohromady znamená velkou výzvu pro správný výběr gastro technologií. Jindřich Švestka potvrzuje: „V drtivé většině případů jsou inteligentní technologie řešením, které zjednodušuje práci. Nikdo nemusí stát vedle a kontrolovat jejich práci a přece je vše připraveno správně“. Jako je tomu v případě konvektomatu iCombi Pro a multifunkční pánve iVario Pro, které sami vaří, restují a fritují. „Jelikož oba systémy vaření pokrývají přibližně 90% všech běžných aplikací vaření, jsou velmi flexibilní, pokud jde o jejich použití. Vše začíná již ráno, když iCombi peče různé druhy pečiva a pokračuje obědem, kdy zároveň připravuje zapečené těstoviny nebo zeleninu a gratinované brambory. Hned vedle je iVario zodpovědné za polévky, těstoviny a ragú. Není to jen o zdravé přípravě jídla v obou varných systémech, ale o úspoře mnoha dalších kuchyňských spotřebičů, kterých není potřeba. Tím je ušetřeno spoustu prostoru a také peněz a v neposlední řadě kvalifikovaného personálu“.

Jindřich Švestka vidí další výhodu v jednoduchém ovládání varných systémů: „Inteligentní programy umožňují, že stačí jen jedno kliknutí k přípravě. Můžete si například nastavit svoje vlastní ikony na displeji iCombi nebo iVario. Pokrm se zobrazí na displeji jako obrázek. Pouhý stisk ikony garantuje stejný proces vaření a výsledek.“ Doporučuje tuto funkci využívat hlavně pro přípravu frekventovaných jídel, například těstovin, zeleniny nebo pečení croissantů. Funguje to také v případě, když jsou pokrmy připravovány ve více různých zařízeních. S pomocí ConnectedCooking, systému digitální správy kuchyně od RATIONAL, jsou varné programy a recepty přeneseny do zařízení na dálku přes internet jedním kliknutím za pár sekund. Odpovědná osoba nemusí být ani na místě, aby byla schopná toto provést, vše může být provedeno z pohodlí za kancelářským stolem pomocí chytrého telefonu, tabletu nebo počítače. Supermarkety neustále pracují na zlepšení zákaznické zkušenosti v jejich prodejnách.

V dnešní době se to pro ně stává také nezbytností, jelikož musí konkurovat např. online nákupům a dovážkovým službám. Magickým slovem složeným z anglických výrazů je “gastrovenience”, tedy  snadno dostupná gastronomie: čerstvé jídlo připravené před zákazníky, na které se jim sbíhají sliny i po rozbalení doma, to je klíč k úspěchu.

Aktuálně

Lov velikonočních vajíček, zdobení kraslic s malérečkou i brunch pro ty, kdo si rádi přispí – Velikonoce v Mandarin Oriental, Prague

27 března, 2024

Velikonoce v hotelu Mandarin Oriental, Prague se letos ponesou v kreativním i duchu. Kromě...

Restaurant Iris – udržitelná gastronomie v norském fjordu

11 prosince, 2023

V roce 2022 bylo slavnostně otevřeno zážitkové i výukové centrum akvakultury a...