T&M CREATIVE

Rostlinná budoucnost? Nárůst prodeje o 300 procent do roku 2025

16 října, 2022

Čeká nás rostlinná budoucnost. Takový je závěr historicky třetího ročníku byznysové konference zaměřené na rostoucí trend rostlinné kuchyně a produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2022 pořádal v pondělí 10. října projekt Rostlinně v Spojka Events v pražském Karlíně. Jejími účastníky byli významní hráči na trhu s rostlinnými výrobky. Návštěvníci se měli možnost seznámit s nejnovějšími prodejními čísly, zjistit jaké novinky čekají trh s rostlinnou nabídkou v blízké budoucnosti a některé novoty rovnou i ochutnat.

Konference měla bohatý program, přijít na své si mohli zástupci gastronomického sektoru díky diskuzi šéfkuchařů o tom, jak být úspěšný s rostlinnou nabídkou na svém menu, nebo díky příspěvku Lukáše  Želechovského z Orea Hotels o první rostlinné polopenzi v Česku. Zastoupeny byly i obchodní řetězce, výrobci se tak dozvěděli, jak se se svými produkty dostat na regály Lidlu, Globusu nebo Tesca. Chybět nemohly ani nejnovější prodejní údaje od InsightLabu. Největší zastoupení však měli samotní výrobci rostlinných produktů, kteří prezentovali své novinky a dělili se o zkušenosti.

Jako velký přínos naší konference vnímám propojování lidí z různých odvětví. Retail, výrobci, veřejný sektor, restaurace – všechny tyto segmenty jsou na konferenci zastoupeny, a tak mohou vzniknout, a vím že vznikají, nejrůznější smysluplné spolupráce. Řada z prezentujících zmínila velmi důležitou myšlenku, firmy v rostlinné oblasti v této chvíli nejsou primárně konkurenty, ale spíše spojenci, kteří společně přispívají k osvětě zákazníka. Věřím, že naše konference pomáhá jako spojovací prvek všech, kteří se chtějí na rostlinné budoucnosti podílet,“ vysvětluje přínos konference projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.

Nejlepší způsob, jak předvídat budoucnost, je ji tvořit,“ zmínil v úvodu své přednášky Henrik Lund, ředitel dánské společnosti Naturli, která má široký záběr – od rostlinné pizzy po máslo. Lund věří, že klíčem k úspěchu je být mainstreamem, proto se snaží oslovovat běžné zákazníky a nabízet jim své výrobky v klasických supermarketech.

Jaké rostlinné produkty jsou u spotřebitelů nejúspěšnější? Na to přinesla odpověď Andrea Vozníková z InsightLabu. Zákazníci si podle čísel velmi oblíbili rostlinné alternativy mléka a mléčných výrobků, produkty z této kategorie tvoří asi osmdesát procent celkových prodejů alternativ. Oproti loňsku už nerostou fermentované nápoje, které loni zažívaly boom, naopak vysokou meziroční dynamikou se mohou pochlubit rostlinné sýry.

Rostoucí trend rostlinných sýrů odrážela i diskuze mezi zástupci firem Emco, Bel a Violife, které mají rostlinné sýry ve svém portfoliu. Podle ředitele Emca Martina Jahody chtějí zákazníci objevovat, a právě proto zkouší i nové rostlinné sýry. Padla i otázka na vyšší cenu rostlinných produktů, podle Martina Čermáka ze společnosti Bel se značkou rostlinných sýrů Nurishh se cena rostlinných a živočišných produktů brzy vyrovná. Čermák to připisuje dopadům mléčného průmyslu na planetu a tlaku společnosti na změnu.

Další panelová diskuze patřila obchodním řetězcům. Zástupci Tesca, Lidlu a Globusu diskutovali třeba o tom, co mají výrobci udělat, aby svoje novinky dostali k nim na regály. Ve všech řetězcích přidávají do sortimentu nové rostlinné produkty každoročně. Podle Tomáše Mylera z Lidlu se u nich rostlinným výrobkům daří i díky tomu, že je umisťují vedle těch klasických a zákazníkovi tak dávají možnost volby. Řetězce vidí v rostlinných produktech budoucnost, podle Adély Kovkové chtějí v Tescu dosáhnout nárůstu prodeje rostlinných produktů do roku 2025 o 300 procent.

 Hitem konference byly alternativy darů moře. Zbyněk Haindl z Garden Gourmet se na konferenci pochlubil rostlinným tuňákem a na příštím ročníku by rád představil rostlinné krevety. Robin Simsa z rakouského startupu Revo Foods zase představil rostlinného lososa z 3D tiskárny. Při výrobě jejich lososa podle něj vzniká o 75 procent méně oxidu uhličitého než u toho klasického.

Konferenci uzavřela diskuze šéfkuchařů. Ondřej Panoš (Spojka Karlín), Filip Sajler (Perfect Canteen a Perfect Catering) a Denisa Michnová (Minirestaurace u Denči) diskutovali o rostlinné nabídce v restauracích. Michnová se rozhodla před dvěma roky udělat ze své vegetariánské restaurace ve Frýdku-Místku čistě veganskou restauraci a rozhodnutí si chválí. Podle ní tvoří 95 procent její klientely neveganští zákazníci. Podle Ondřeje Panoše rostlinná nabídka do restaurací patří, aby se všichni mohli najíst u jednoho stolu. S tím souhlasí i Filip Sajler, který se rostlinné kuchyni začal více věnovat kvůli dietologickým omezením v rodině.

Konference se konala historicky potřetí, poprvé však fyzicky. Předešlé ročníky se kvůli pandemickým opatřením odehrávaly v online prostředí. Poprvé tak bylo možné v rámci konference řadu prezentovaných novinek také ochutnat. Hosté tak hned na místě zhodnotili, jak chutná rostlinná budoucnost.

Aktuálně

Lov velikonočních vajíček, zdobení kraslic s malérečkou i brunch pro ty, kdo si rádi přispí – Velikonoce v Mandarin Oriental, Prague

27 března, 2024

Velikonoce v hotelu Mandarin Oriental, Prague se letos ponesou v kreativním i duchu. Kromě...

Restaurant Iris – udržitelná gastronomie v norském fjordu

11 prosince, 2023

V roce 2022 bylo slavnostně otevřeno zážitkové i výukové centrum akvakultury a...