Nabídka teplých nápojů, přinejmenším kávy a čaje, je podstatnou součástí byznysu každého gastronomického podniku – nejen kaváren. Káva i čaj představují z pohledu marží v restauraci doslova zlatý důl (zatímco na nápoje je v gastronomii běžná marže od 100 do 150 procent, na kávě může být i šesti- či sedmisetprocentní).
Podobné je to u čaje. Zároveň tyhle dvě komodity představují obrovský byznys, kterým ročně protečou miliardy dolarů. Například v České republice lidé za čaj utratí ročně kolem dvou miliard korun. Tak výdělečný artikl by si zasloužil obzvláštní péči – té se mu však mnohdy nedostává.
Češi v současné době spotřebují zhruba 4 kilogramy kávy na obyvatele za rok. Nemalé procento zákazníků nepohrdne ani čajem. Nápoj připravený z výluhu z listů čajovníku představuje, podobně jako káva, celosvětově významný byznys. V současné době je celková spotřeba čaje na světě na úrovni čtyř milionů tun ročně. Je pravda, že Češi nejsou v pití čaje žádní přeborníci – vypijí ho 270 až 280 gramů na hlavu za rok, což je v porovnání s kávou hodně málo. Na
druhé straně patří čaj v gastronomii z pohledu „výnosnosti“ k podobně efektivním komoditám, jako káva. Proto určitě stojí za to se jím zabývat.
Více se dočtete v tištěném vydání č. 3/2019 – str. 14.